Sector
  • Eerstegraads lerarenopleiding
  • Tweedegraads lerarenopleiding
  • Vwo
  • Vmbo
  • Havo
Vakgebied
  • Natuurkunde
Leerplankundig thema
  • Beleid
  • Aansluiting VO-HO
  • Centraal examen
  • Curriculum
  • Curriculummonitoring & -evaluatie
  • Curriculumtheorie
  • Doorlopende leerlijnen en samenhang
  • Examenprogramma
  • Examens
  • Exemplarisch lesmateriaal
  • Informatievaardigheden
  • Landelijk beleid
  • Leerstijlen
  • Leraren
  • Omgaan met verschillen
  • Onderzoek / Evaluatie
  • Onderzoeken
  • Onderzoekend en ontwerpend leren
  • Toetsing en examens
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Vernieuwing examenprogramma's
  • Differentiatie
Vakspecifiek thema
  • Praktische vaardigheden
  • Natuurwetenschappelijke denk- en werkwijzen
  • Onderzoekend en ontwerpend leren

Op weg naar vernieuwing van het natuurkundeonderwijs. Een verzameling artikelen ter gelegenheid van de afronding van het projekt leerpakketontwikkeling natuurkunde

23-2-2015
Eijkelhof, H.M.C., e.a. (Red.).  (1986). Op weg naar vernieuwing van het natuurkundeonderwijs. Een verzameling artikelen ter gelegenheid van de afronding van het projekt leerpakketontwikkeling natuurkunde. 's-Gravenhage: SVO.
ISBN

90-6472-070-3

Dit boek is interessant voor leerplanontwikkelaars, beleidsmakers, docenten natuurkunde en onderwijsdeskundigen. Er wordt teruggeblikt op het Projekt Leerpakketontwikkeling Natuurkunde (PLON, 1972 t/m 1985). Inspiratiebron en soms ook model voor het PLON-project waren projecten als Harvard Physics, PSSC, Nuffield. Een grote groep leraren is hierbij betrokken geweest. Enkele belangrijke vragen die in deze publicatie aangekaart worden zijn: hoe haal je het meeste uit de samenwerking van professionele ontwikkelaars en docenten in de lespraktijk; wat kan natuurkunde motiverend maken; welke doelen streeft een natuurkundeleraar allemaal na, en welke vormen zijn daarvoor; hoe laat je vakstructuur en contexten op elkaar aansluiten; wat is de rol van toetsing; welke rol speelt de beschikbaarheid van een eigen eindexamen in zo'n project? De artikelen bevatten feitelijke documentatie, persoonlijke verslagen en rapportages van evaluaties.
Contactpersoon