Sector
  • Gymnasium bovenbouw
  • Havo Bovenbouw
  • Vwo bovenbouw
Vakgebied
  • Scheikunde
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Professionalisering
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Concept-contextbenadering

Teachers’ professional growth during the development and class enactment of context-based chemistry student learning material

19-2-2015
Coenders, F.G.M. (2010). Teachers’ professional growth during the development and class enactment of context-based chemistry student learning material. Enschede: Thesis University of Twente.
ISBN

978-90-365-3009-5

Deze publicatie is interessant voor docenten scheikunde, beleidsmakers en ondewijsdeskundigen. Het betreft de cruciale rol van docenten in het invoeren van curriculumvernieuwingen. Dit promotieonderzoek laat zien hoe docenten zo goed mogelijk voorbereid kunnen worden op de concept-context vernieuwing, en hoe ze mee te nemen in zo'n proces. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat om de kennis en opvattingen van docenten te veranderen, het niet genoeg is om docenten innovatieve materialen te laten gebruiken in de klas, zelfs als deze materialen door collega ’s ontwikkeld zijn. Deelname aan het ontwikkelproces zelf is cruciaal voor het leren van docenten. Dit onderzoek laat zien dat de combinatie van ontwerpen en ontwikkelen van leermaterialen voor leerlingen en het vervolgens gebruiken in de klas instrumenteel is voor de professionele groei van docenten.