Sector

  • Vo
  • So/Vso

Leerplankundig thema

  • Toetsing
  • Doelen

Trefwoorden

  • formatief evalueren

Formatieve toetsing en feedback tijdens de les

17-8-2017

Berg, E. van den & Westbroek, H. (2014). Formatieve toetsing en feedback tijdens de les. NVOX, 39 (5), 225-227

​​​De les van veertig jaar vakdidactische studies is dat er geen magische lesmethoden bestaan die succes garanderen maar dat het leerproces voortdurend gemonitord moet worden en de didactiek aangepast al naar gelang de uitkomst. Maar hoe doe je dat, diagnostisch monitoren, zonder een extra lading correctiewerk? Snelle diagnose en gerichte feedback! Hierin wordt diagnostische toetsing direct gecombineerd met remediatie. Bijvoorbeeld: leerlingen krijgen korte vragen waarop allen schriftelijk antwoorden met een grafiek, een schets, een vergelijking, of een meerkeuzeantwoord. De docent gaat rond en ziet in één oogopslag welke fouten er gemaakt worden en kan daar onmiddellijk op reageren in een individuele of klassikale uitleg. Of: via een serie vragen kunnen misconcepties worden afgetast, of kan een begrip of vaardigheid in kleine stapjes worden opgebouwd.