Sector
  • Havo
  • Vwo
  • Gymnasium
Vakgebied
  • Onderzoek en ontwerpen
Leerplankundig thema
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Onderzoekend en ontwerpend leren
Trefwoorden
  • Technasium

Innoveren vanachter de keukentafel

7-11-2017

​Vijlder, F. de, Bakker, D., & Blink, M. van den (2014). Innoveren vanachter de keukentafel. Een onderzoek naar de ontwikkeling van het technasium 2003 – 2013. Dordrecht: Convoy Uitgevers.

ISBN

978-94-91725-00-5

Dit boek vertelt het verhaal van het tec​​hnasium, een onderwijsvorm die in 2003 aan de keukentafel van Judith Lechner en Boris Wanders in Groningen werd bedacht. Het technasium is een variant van vwo en havo voor doeners met interesse in bètatechnische vraagstukken. Van 'idee aan de keukentafel' is het technasium in tien jaar tijd uitgegroeid tot een heuse innovatieve beweging in het voortgezet onderwijs. In 2013 zijn er 83 technasia in Nederland met meer dan vijftienduizend leerlingen en dit aantal is sindsdien nog verder gegroeid. Er is een apart examenvak Onderzoek & Ontwerpen. Hoe is dat in zijn werk gegaan? Welke factoren verklaren het succes tot nu toe? En welke uitdagingen liggen er voor de komende jaren? Wat kunnen we hieruit leren over innovatieprocessen in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder? Met het oog op tien jaar technasia werd het lectoraat Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties bij de HAN uitgenodigd om naar deze ​​​​​innovatieve beweging een evaluatief onderzoek te starten. Het resultaat is een interessant en rijk geïllustreerd boek over een opmerkelijke innovatieve beweging in het voortgezet onderwijs. Leerzaam en informatief voor iedereen die bij innovatieprocessen en bij het onderwijs betrokken is: van ouders tot en met beleidsmakers​.​​​

Contactpersoon