Sector
  • Vmbo onderbouw
  • Havo onderbouw
  • Vwo onderbouw
  • Gymnasium onderbouw
Leerplankundig thema
  • Kennisbasis

Waarom is deze denkwijze van belang?

14-2-2017

Belangrijke leereffecten

  • Het besef van het belang van het individu t.o.v. het belang van toekomstige generaties.
  • Het besef van de mate van complexiteit in duurzaamheidsvraagstukken.
  • De effecten van (menselijke) activiteit in perspectief kunnen plaatsen van (korte/lange) termijn en locatie (dicht bij huis versus verder van huis).
  • Inzien van de mogelijkheden die nieuwe technologieën kan bieden bij de oplossing van duurzaamheidsvraagstukken
  • Oriëntatie op de plek van duurzaamheid in de samenleving

Leerdoelen

De leerling kan…..

  • in verschillende contexten gebruikmaken van het begrip duurzaamheid.
  • de betekenis van het begrip duurzaamheid uitleggen.
  • begrippen die met duurzaamheid te maken hebben met elkaar in verband brengen.
  • verbanden leggen tussen (menselijke) activiteit en het gevolg op de uitputting van hulpbronnen en neemt hier in mee
    • effect op korte en lange termijn.
    • effect hier en elders.
    • effect op andere soorten.
  • interventies bedenken die ervoor zorgen dat mogelijk nadelige effecten van menselijke activiteit in de toekomst minder worden en eventueel hierin de rol van technologie meenemen.
  • onderzoek doen naar het effect van duurzaam handelen in organisatie- en productieprocessen.
  • in een technisch ontwerp duurzaamheidsprincipes toepassen/aanbrengen.
  • beargumenteerde keuzes maken vanuit het perspectief duurzaamheid.