Sector
  • Vmbo onderbouw
  • Havo onderbouw
  • Vwo onderbouw
  • Gymnasium onderbouw
Leerplankundig thema
  • Kennisbasis

Waarom is deze denkwijze van belang?

14-2-2017

Belangrijke leereffecten

  • De betekenis kennen van begrippen zoals systeem, deelsysteem, systeemgrens, terugkoppeling, input, output, proces
  • Inzicht verkrijgen in hoe onderdelen samen een bepaalde functie vervullen
  • Twee manieren kennen om naar systemen te kijken:
    • Statisch: de hiĆ«rarchie van het hele systeem en zijn deelsystemen
    • Dynamisch: het proces waardoor een input (materie, energie, informatie) wordt omgezet in een output (materie, energie, informatie)
  • Toepassen van kennis in het analyseren van systemen
  • Systemen in huis en het dagelijks leven goed kunnen gebruiken
  • Goed interpreteren van mediaberichten: verbanden kunnen leggen tussen gebeurtenissen die ogenschijnlijk los van elkaar staan, maar in werkelijkheid in een systeem aan elkaar verbonden zijn
  • OriĆ«ntatie op beroepen en vervolgopleidingen

Leerdoelen

  • Met voorbeelden kunnen illustreren dat systeemmodellen nuttig zijn om complexe verschijnselen te beschrijven en te analyseren 
  • Processen kunnen beschrijven aan de hand van een systeemmodel
  • In systemen onderscheid kunnen maken tussen componenten, subsystemen, grenzen, input/output stromen en feedback
  • Beperkingen van systeemmodellen kunnen aangeven
  • Aan de hand van een systeemmodel voorspellingen kunnen doen