Visie op het bèta-curriculum

16-10-2017

Ch.G. van Weert (2015). Visie op het bèta-curriculum. Een bijdrage van de gezamenlijke bètaberoepsverenigingen aan de dialoogfase van Onderwijs2032. Utrecht: IOBT.​

​​Zes bètaberoepsverenigingen (KNCV, KWG, NIBI, NNV, NVON en NVW) pleiten in een gezamenlijke bijdrage voor een hoog niveau van onderwijs in de natuurwetenschap in po en vo, dat een nieuwsgierige en onderzoekende houding stimuleert en leerlingen voorbereidt op functioneren in maatschappij en beroep. Dat onderwijs moet samenhangend zijn door een goede afstemming tussen de vakken in examenprogramma's, leermiddelen en praktijk van leraren. Voor vernieuwing van het curriculum zijn doorlopende lijnen, randvoorwaarden en kwaliteitsborging van essentieel belang. De beroepsverenigingen zien daarin ook een rol voor zichzelf. In een overzicht worden de verschillen tussen de situatie van 2015 en die van de beoogde in 2032 op een rij gezet.​